
10 års garanti på Yamaha från GBM
Dubbel garanti – dubbelt så tryggt!
GBM utökar vi vår motorgarantin till hela 10 år för alla nya Yamaha motorer som vi monterar och sköter. Vi kallar den för ”dubbelgaranti” eftersom den är dubbelt så bra som Yamahas egen garanti.
Det är GBM Marin som ansvarar för den förlängda garantin, och därför vill vi naturligtvis ha full kontroll på att underhållet sköts korrekt. Det enda villkoret från vår sida är att den årliga underhålls servicen/konserveringen ska utföras av GBM:s egen auktoriserade verkstad och av våra egna Yamaha utbildade tekniker.
Utöver vanlig servicekostnad finns inga extra kostnader för denna garanti. Vi följer till punkt och pricka serviceåtgärderna enligt Yamahas underhålls schema samt gör även eventuella uppdateringar som vi under garantitiden får besked om från Yamaha. Det finns fasta priser och en utförlig specifikation på vad som utförs på din motor vid respektive års service. (Kontakta vår servicechef för ytterligare information)
Ökat värde på din motor/båt
Att du får mer betalt för en båt med en välservad motor om du vill sälja den är självklart. Vår förlängda garanti följer motorn vid en försäljning, så länge du fortsätter att följa serviceintervallen och våra tekniker utför den. Ett krav vid försäljning är att nya ägarens kontaktuppgifter ska finnas registrerade i vår garanti databasen, samt att GBM tillåts göra en extra inspektion av motorn innan garantin överförs till nya ägaren. (denna inspektion debiteras ägaren enligt gällande taxa)
Ta hand om din motor på rätt sätt
Yamaha har under många år varit marknadsledande när det gäller utombordsmotorer. Alla motorer har noggrant testats och är utprovade under alla tänkbara förhållanden och är mycket driftsäkra. Vid de tillfällen som vi får in Yamahamotorer som inte fungerar, så är det i stor sett helt uteslutande på grund av att bristande underhåll eller att denna utförts på felaktigt sätt av okunnig personal utan Yamahas auktorisation eller utbildning. Att underlåta skötseln av sin marinmotor, oavsett fabrikat, är verkligen att förstöra ett kapital av stora mått. Och dessutom åka omkring på havet med en magkänsla av att motorn kanske inte helt mår som den borde, förtar säkert det mesta av den annars så underbara båtupplevelsen. Om man ”missköter” en motor så faller garantin och du kanske bara har kvar din lagstadgade reklammationsrätt.

Vi kan Yamaha. Därför vågar vi dubbla garantin
GBM Marin är kanske den mest erfarna Yamaha återförsäljaren i Sverige. Vi har sålt, levererat och ansvarat för servicen av Yamahas motorer i över 50 år. Det rör sig om många, många tusen motorer så frågan är om det finns något annat företag i Sverige som som har så lång erfarenhet av Yamahas motorer.
GBM har alla de nödvändiga utbildningarna och analys verktyg som behövs för att serva, felsöka och reparera din Yamaha. Vi sköter om din motor helt enligt tillverkarens riktlinjer + dessutom lite till! (Efter 52 år med Yamaha och med landets saltaste vatten som närmaste granne så har vi hunnit lära oss en del om vad som behöver kontrolleras lite extra, och det gör vi)
Service och underhåll:
Som alltid när det gäller garantier krävs att tillverkarens service instruktioner följs, och att all utförd service och eventuella andra åtgärder dokumenteras i Yamahas datasystem. Din Yamaha är tillverkad av högkvalitativa delar med lång livslängd. Om det blir nödvändigt att ersätta någon av dessa är det av mycket stor vikt att den utbytta delen ersätts med en original del. Inte enbart för funktionen och för att garantin skall gälla, utan också för din egen säkerhet.
Tillämplighet och giltighetstid:
Garantin gäller för den utombordare som köpeavtalet omfattar. Ansvariga för garantin gentemot dig som konsument är GBM Marin org nr 556052-0628. Garanti förlängs automatiskt med ett år i taget efter respektive registrerad service, och kan gälla i upp till 10 år från nyleveransdagen.
GBM:s 10 åriga förlängda garanti gäller inte om :
- Utombordaren inte servas enligt Yamaha föreskrifter. Bl.a. att oljebyten, service/vinterkonservering och andra uppgraderingar inte utförts i rätt tid eller att det utförts på felaktigt sätt.
- Utombordaren byggts om eller ändrats.
- Utombordaren används i yrkesbruk, vid tävlingskörning eller på annat sätt överbelastas.
- Utombordaren varit utsatt för olycka eller yttre åverkan.
- Utombordaren vanvårdats.
- Reparation, service/inspektion eller montering utförts av annan än auktoriserad GBM tekniker.
- Annat än rekommenderade oljor, bränslen och vätskor har användes.
- Annat än Yamahas original reservdelar och smörjmedel använts.
- Samtliga service åtgärder/uppgraderingar inte finns registrerade på motorn i Yamahas servicedatabas.
- Motorn levererats innan 2025-01-01.
Som fel betraktas inte:
- Normal åtgång av förbruknings detaljer såsom filter, kamremmar, impeller, zinkanoder mm
- Normal förslitning
Reklamation:
Om köparen vill påtala fel skall GBM Marin underrättas om det inom skälig tid, normalt inom 14 dagar efter det att felet upptäckts.
Avhjälpande av fel
GBM Marin avgör den lämpligaste åtgärden för att avhjälpa fel på motorn. Avhjälpandet enligt garantin skall ske inom skälig tid efter reklamationen inkommit, och utan väsentlig olägenhet för köparen. Med skälig tid tas hänsyn till köparens behov av utbordaren, felets art och omfattning, svårigheten att fastställa felet och den tidpunkt då köparen ställt utombordaren till GBM Marins förfogande. Om felet ej är av väsentlig betydelse och inte påverkar motorns användbarhet, så avhjälps felet efter samråd med köparen och då normalt vid påföljande ordinarie service tillfälle.
Allt är naturligtvis frivilligt
Det är naturligtvis helt upp till kunden själv att besluta om hen vill använda sig av den förmånliga förlängda GBM garantin. Det finns oavsett alltid med en grund garanti på 3 år från Yamaha. All garanti förutsätter dock att underhållet sköts om.
Önskas ytterligare information om gällande garantier? Kontakta i så fall våra säljare eller vår servicechef.
