1980 års stora reklamkampanj!
Det har hänt en del genom åren när det gäller marknadsföring.
Under början av 80 talet hade Yamaha i Sverige anlitat en reklambyrå som ansåg att det var oerhört viktigt att kunden skulle känna sig trygg och säker i sitt val av motorfabrikat. För att uppnå detta skulle återförsäljarna vara med redan i motor annonsen, och kunden skulle därför kunna känna igen sig redan när hen klev in i butiken och fick syn på säljaren.
Detta har visat sig helt otroligt framgångsrikt och idag, drygt 40 år senare har vi sålt närmare 10.000 Yamaha motorer sedan starten på 70 talet. Till kunder som fortfarande känner sig trygga och säkra i sitt val av motorfabrikat!!
Nu finns trots allt tvivlare som är av en helt annan åsikt om varför GBM Marin haft sådan stor framgång med sin Yamaha försäljning. Och visst kanske det bidragit något att Yamahas motorer alltid fungerar helt fantastiskt bra, och att företaget idag har 15 duktiga medarbetare som säkert kan ha påverkat försäljningen under de senaste åren. Men chefen är fortfarande helt övertygad om att det hela ändå började med 1980 års stora påkostade reklamkampanj för Yamaha 4 hk...
GBM började sälja Yamaha tidigt på 70 talet. Motorn med de "ärliga hästkrafterna" som var slogan från första början. Dom som körde med en 8 hk Yamaha körde fortare än båtgrannen med en 10 hk amerikanare, vilket ju var mycket känsligt. Redan tidigt såldes det stora volymer av dessa mycket fula men välfungerade motorer. Allt var under 25 hk som var Yamahas största motorn i flera år. Volym motorerna låg på 2-4-5-6-8 samt 9,9. Långt senare kom dock 28 hk - 55 och en toppmodell på 85 hk..